De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) heeft onderzoek gedaan naar het bij de huisarts opvragen van het hele medische dossier.
Instanties zoals gemeenten, verzekeraars en arbodiensten zetten patiënten vaak onder druk om hun hele medisch dossier op te vragen bij de huisarts. Dat blijkt uit een peiling van de LHV onder 175 huisartsen. De LHV onderzocht recent hoe huisartsen omgaan met het opvragen van het eigen medisch dossier door patiënten. Aanleiding is de aandacht voor de drempels die patiënten hierbij ervaren.
Huisartsen zeggen in principe altijd inzage te geven in het medisch dossier. Toch zijn er situaties waarin zij terughoudend zijn. Bijvoorbeeld wanneer blijkt dat het dossier een rol speelt in een vechtscheiding of uithuiszetting of wanneer een uitkeringsinstantie of arbodienst inzage wil.
Terughoudend in belang patiënt
“Instanties vragen steeds vaker aan patiënten een kopie van hun medisch dossier op te vragen bij hun huisarts. Wij horen dat al langer en zien het nu ook in onze peiling. Terwijl dit helemaal niet mag”, vertelt Carin Littooij, LHV-bestuurslid en huisarts in Driebergen. “Instanties horen zich met toestemming van de patiënt rechtstreeks tot de huisarts te wenden en er moet sprake zijn van een ‘gerichte uitvraag’.”
“Het probleem is dat veel patiënten hun rechten niet kennen en zich hiermee in een kwetsbare positie kunnen plaatsen. Twijfelt u als huisarts over de verstrekking van de gevraagde informatie, dan is het verstandig dit met de patiënt te bespreken. Daarbij mag het recht van de patiënt op inzage nooit uit het oog worden verloren”.
Reden voor opvraag
In 90 procent van de gevallen vraagt de huisarts waarom de patiënt zijn of haar dossier opvraagt. Door dit gesprek te voeren, kunnen huisarts en patiënt tot de conclusie komen dat alleen een relevant deel van het dossier wordt meegegeven, zodat instanties niet méér gegevens krijgen dan strikt noodzakelijk.